Hieronder staat een lijst met alle Mitsubishi wisselstukken die Autobedrijf Eric de Kort (EDK) op voorraad heeft. Wij hebben nieuwe, gereviseerde en gebruikte  Mitsubishi wisselstukken. Mocht het wisselstuk dat u zoekt er niet tussen staan laat het ons dan weten. Dit kunnen wij dan alsnog voor u regelen.

We leveren onderdelen van de volgende bouwjaren;

1975 1976 1977 1978 1979 1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017


A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
A

Aandrijfas / Cardanas / Arbre de roue

De aandrijfas, of cardanas, bestaat uit een homokineet en de feitelijke as. De as verplaatst de draaibeweging van de motor via de versnellingsbak naar de wielen. De homokineten zorgen dat de wielen voor kunnen sturen en in- en uit veren, maar toch de draaibeweging kunnen doorzetten.

Achteras / Essieux arr

Er zijn eenvoudige en aangedreven achterassen. Eenvoudige achterassen bestaan uit een onbuigbare as met verschillende elementen. Afhankelijk van het model zijn torsiestaven en/of stutten toegevoegd. Die zijn bedoeld om de as te stabiliseren. Aangedreven achterassen zijn ingewikkelder en bestaan uit het differentieel van de achteras en gescheiden asbehuizing, die de aandrijfassen omhult. Deze assen nemen deel aan de werking van vering en remmen en hebben een meer of minder uitgebreide suspensie in de vorm van frames of stangenstelsels.

Achterbank / Banquette arr

Dit betreft de bank achterin een auto.

Achterbumper / Pare-choc arrière

Achterbumper / Pare-choc arrière

Om bij aanrijding de klap op te vangen is er achterop de auto een achterbumper gemonteerd. Op deze manier wordt de constructie van de auto beschermd.

Achterklep / Hayon

Een achterklep bevindt zich aan de achterkant van het voertuig en wordt gebruikt om de kofferruimte van een stationwagen in- of uit te laden. In de achterklep bevindt zich ook de achterruit. Aan de onderkant van de achterklep is plek voor het nummerbord. De achterklep is met scharnieren bevestigd aan de dakconstructie van de auto. Langs de opening van de achterklep zit een rubberen sluitstrip, zodat er bij een gesloten achterklep geen nattigheid in de auto kan komen.

Achterlicht / Feu arrière

Achterlicht / Feu arrière

Een essentieel onderdeel van de autoverlichting zijn de achterlichten. Iedere auto heeft twee achterlichten die bevestigd zijn aan de carrosserie van de auto. Achterlichten hebben verschillende lampjes die allen een andere functie hebben. In dit onderdeel zijn het remlicht, de detectielichten, de achteruitrijverlichting, de richtingaanwijzers en de mistlamp geïntegreerd. Sommige voertuigen beschikken daarnaast ook over extra achteruitrijlichten en mistlampen. Daarnaast is er een reflector, die bij niet-werkende verlichting of een geparkeerd voertuig de auto toch zichtbaar maakt. Achterlichten zijn relevant voor de veiligheid. Ze waarschuwen het achteropkomende verkeer bij een remmanoeuvre, bij het afslaan of gewoon ’s nachts. Daarom is het belangrijk dat de achterlichten altijd goed functioneren.

Achterpoot / Axe de ressort arrière

In moderne auto's worden vaak zogenaamde veerpoten toegepast. Dit is een redelijk eenvoudige, lichte en makkelijk te produceren type wielophanging. Hierin is de veer om de schokdemper gemonteerd en de veerpoot als geheel is tevens een draagarm. Op de veerpoten wordt behoorlijk wat kracht uitgeoefend. De combinatie van schokdempers, veren en veerpoot lagers zorgt ervoor dat u comfortabel en veilig rijdt.

Achterportier / Porte arrière

Om achterin de auto te kunnen stappen, of eruit te stappen, open je een achterportier. Dit wordt ook wel achterautodeur genoemd.  Om voorin uit- of in te stappen gebruik je de voorportieren.

Achterruit / Lunette arrière

Een achterruit is vaak gemaakt van gelaagd glas. Dit betekent dat de autoruit is gemaakt van twee lagen glas met daartussen een laag folie. Deze plakfolie zorgt ervoor dat een voorruit niet helemaal verbrijzelt als er schade ontstaat. Een sterretje niet groter dan 2,6 cm door steenslag kan gerepareerd worden met kunsthars.

Achterspoiler / Jupe

In de tuningwereld spelen spoilers een belangrijke rol. Door het plaatsen van een spoiler krijgt een auto al snel een sportiever uiterlijk. Een spoiler is een auto-onderdeel dat ertoe dient om de grip en wegligging van een auto te verbeteren. Een spoiler verstoort de luchtstroming, zodat de auto met deze stroming een negatieve lift kan genereren, ook wel downforce genoemd. Hierdoor kan de auto een betere wegligging behouden. Ze worden doorgaans gemonteerd op het kofferdeksel.

Achteruitkijkspiegel

De achteruitkijkspiegel (of binnenspiegel) is de spiegel in de auto en wordt door de bestuurder gebruikt om te zien wat er achter de auto gebeurt. Zo vormt de achteruitkijkspiegel samen met de linker- en rechter buitenspiegel een belangrijk onderdeel van een veilige auto.

Airbag

Airbags zijn luchtzakken, die gevuld worden door een exploderende gas. Tal van crash sensoren om de carrosserie van het voertuig berekenen de impact van een botsing en beslissen of de airbags ontplooid moeten worden of niet. Moderne auto’s zijn naast de airbags voor de bestuurder en medepassagier ook uitgerust met airbags aan de zijkanten van de auto, hoofd- en raamairbags en knieairbags.

Aircopomp / Pompe airco

Aircopomp / Pompe airco

De Aircopomp regelt de hoeveelheid lucht en vloeistof nodig om het voertuig te koelen. Airco ook wel Climate control genoemd is bedoeld een bepaalde temperatuur in het voertuig te handhaven.

Alternator

Als de motor draait, zorgt de alternator ervoor dat de accu geladen wordt en de verbruikers worden voorzien van stroom (zoals de radio, verlichting etc.) De alternator wordt door de multiriem aangedreven.

Antenne

De antenne wordt op een auto gemonteerd voor het ontvangen van radioprogramma's, maar ook voor communicatie of navigatie. Met een antenne op je auto wordt de ontvangst beter.

B

Benzinepomp / Pompe à essence

Een benzinepomp is de brandstofpomp in een benzinemotor. De brandstofpomp is aanwezig bij de meeste verbrandingsmotoren. Deze dient ertoe om de brandstof uit de tank aan te zuigen voor verdere distributie, eventueel inclusief het onder druk zetten.

Bestuurdersstoel / Siège conducteur

De stoel voor de bestuurder in auto’s is de bestuurdersstoel. Meestal worden deze stoelen gemaakt van goedkoop maar duurzaam materiaal, veelal polyester. De stoelen gaan dan lang mee.

Binnenspiegel / Rétroviseur

De binnenspiegel, ook achteruitkijkspiegel genoemd, wordt gebruikt door de bestuurder van een auto om te zien wat er achter de auto gebeurt. De binnenspiegel vormt samen met de linker- en rechter buitenspiegel een belangrijk onderdeel van een veilige auto.

Bladveren / Ressort à lames

Een bladveer is een mechanische veer, die berust op het principe van buiging. Een bladveer is een balk waarvan de lengte vele malen groter is dan de dikte. Het middelpunt van de boog ondersteunt de as van het voertuig, en de uiteinden van de veer zijn via een geëigende constructie, die de veerbeweging mogelijk maakt, aan het chassis vastgezet. Bladveren waren tot en met de jaren 1970 nog algemeen in gebruik bij motorvoertuigen, tot de verschuiving naar voorwielaandrijving en meer verfijnde veersystemen door autofabrikanten.

Bobine / Bobijn

Een bobine, of bobijn, is een transformator die gebruikt wordt in het ontstekingssysteem van verbrandingsmotoren. De bobine levert de hoogspanning (tot 40 kV) die nodig is om een bougie een vonk te laten genereren.

Brandstofpomp / Pompe carburant

Het deel van een verbrandingsmotor waarin de brandstof op een vooraf ingestelde druk gebracht wordt bij motoren met directe of indirecte inspuiting is de brandstofpomp. Er zijn lagedruk- en hogedrukbrandstofpompen. De lagedrukbrandstofpompen worden gebruikt om de brandstof vanuit de brandstoftank te transporteren terwijl de hogedrukbrandstofpompen zich dicht bij de motor bevinden om de injectoren de gewenste druk te geven.

Brandstoftank / Réservoir carburant

Bijna altijd zit ter hoogte van de achterwielen, onder de achterbank, de brandstoftank gemonteerd. In de brandstoftank wordt benzine of diesel opgeslagen.  Vaak is een dieseltank of benzinetank van ijzer, maar steeds vaker ook van kunststof. Ook krijgen zij een steeds grotere inhoud. 70 liter is geen uitzondering. Het nadeel van een ijzeren tank is de roestgevoeligheid.

Buitenspiegel / Rétroviseur

 Buitenspiegels worden ook wel zijspiegels genoemd. Ze worden gebruikt wanneer het zicht door de binnenspiegel wordt belemmerd en om de situatie langs de flanken van de auto te kunnen beoordelen. Een buitenspiegel is een belangrijk onderdeel van de auto. Deze laat u zien wat er om u heen gebeurt en sommige kijken zelfs in de dode hoek.

Bumper / Pare-chocs

Bumper / Pare-chocs

Voor en achter op een auto wordt een bumper gemonteerd. De bumper van tegenwoordig is meer dan het onderdeel wat u beschermt tegen een paaltje of een ander object. De bumper maakt een groot deel uit van het design. Meestal is deze dan ook van plastic. De bumperbalk vangt echt de kracht op van een aanrijding.

Bumpermantel

Een bumpermantel

Bumperovertrek

Een bumperovertrek

C

Carterpan

In de carterpan bevindt zich de voorraad olie die de motor nodig heeft voor zijn smering. Omdat deze zich onderaan de motor bevind is hij kwetsbaar voor drempels en andere objecten die u onderweg tegenkomt.

Cilinderkop / Culasse

Een cilinderkop is een complex onderdeel van de motor. Zo zitten de nokkenas(sen), kleppen en alles wat hiermee te maken heeft in de kop. Hij is ook zeer kwetsbaar. Als de temperatuur te hoog wordt door te weinig koelvloeistof of smering kan deze krom trekken.

Contactslot / Barilet de contact

Om een voertuig te kunnen starten is er een verbinding nodig tussen de sleutel en de auto. Daarvoor is er een contactslot. Zonder contactslot zou een auto niet kunnen starten en is dan ook handig tegen diefstal.

Controleunit / Ordinateur

Een controleunit wordt onder andere gebruikt om de injectie van brandstof op het juiste moment en met de juiste hoeveelheid te verrichten en om de ontsteking te regelen. Mitsubishi past in vrijwel elke wagen een controleunit toe. Ook wordt de unit gebruikt voor de klimaatregeling, het opblazen van de airbags en het activeren van de gordelspanners.

D

Dak / Toit

Voor de verschillende types heeft Mitsubishi veelal verschillende daken. Wij van Autobedrijf Eric de Kort (EDK) hebben deze op voorraad.

Dashboard / Tableau de bord

Onder de voorruit bevindt zich een bedieningspaneel hetgeen dashboard wordt genoemd.

Deur / Porte

Middels een autodeur of portier kan men de auto in- of uitstappen. Vaak wordt het kofferdeksel van de kofferbak ook als deur geteld, wanneer men via deze ingang in de auto kan komen.

Differentieel / Differentiel

De aandrijvende kracht van de motor loopt via de versnellingsbak en het differentieel naar de wielen. Soms is het nodig dat de wielen op ongelijke snelheid draaien, in dat geval zorgt het differentieel dat dit mogelijk is.

Distributieriem

De distributieriem is een zeer belangrijk deel van de motor. Hij verplaatst de draaibeweging van de krukas naar de nokkenas(sen). Tevens drijft hij in veel gevallen de waterpomp aan.

Draagarm / Arbre support

De draagarm is een onderdeel van de wielophanging. Deze zorgt er voor dat de bewegingen van de wielen mogelijk zijn. Als u aan het stuur draait, schanieren de wielen over de fuseekogel. Deze zit vast aan de wielzijde van de draagarm. Ook zorgt deze dat de op en neer gaande beweging van het wiel mogelijk is.

Drijfstang / Bielle

De drijfstang verbindt de zuiger met de krukas en is een onderdeel van de verbrandingsmotor. Via de drijfstang wordt de op- en neergaande beweging van de zuiger omgezet in een draaiende beweging.

E

EGR

EGR

Een uitlaatgas-regulatie systeem is een NOx(= stikstofoxide en stikstofdioxide) reductiemethode en wordt gebruikt bij interne verbrandingsmotoren.

ETACS

De ETACS stuurt alle elektrische onderdelen aan, waaronder de koplampen, ruitenwissers, deurspiegels, en meer. Het is een uniek systeem van Mitsubishi. 

G

Gasklephuis / Corps de papillon

In brandstof injectie motoren is het gasklephuis onderdeel van de lucht inlaatsysteem dat regelt de hoeveelheid lucht die stroomt in de motor, de reactie op het motormanagement is de stand van het pedaal het belangrijkste. Het gasklephuis zit meestal tussen het luchtfilter en het inlaatspruitstuk, en het is meestal aangesloten op, of in de buurt, de luchtmassameter. Het grootste onderdeel binnen het gasklephuis is de feitelijke klep, dit is een vlinderklep die de luchtstroom regelt.

Gasklepsensor

Om de hoekstand van de gasklep in gelijkspanning te zetten is de gasklepsensor ontworpen.

Gasveer

Met behulp van gasveren kan een kofferbak geopend worden. Een gasveer bestaat uit een cilinder met een zuiger. Hierbij wordt gas in de cilinder samengedrukt, dit zorgt voor een verende werking. Een ventiel in de zuiger zorgt ervoor dat de beweging gedempt wordt.

Gordel / Ceintures de sécurité

De autogordel is een riem die een inzittende van een auto om zich heen kan bevestigen, om zich zo te beschermen bij een ongeluk. Bij een botsing blijft de te beschermen persoon door de autogordel op zijn stoel. Dit voorkomt dat hij met het hoofd tegen de voorruit komt of door de auto wordt geslingerd.

Grille

De grille is de neus of het front van een auto. Het is het deel dat rijwind opneemt om de motor af te koelen. Naast een luchtdoorlaat is de grille onderdeel van het design van de auto.

H

Handrem

Door de handrem aan te trekken worden de wielen vastgezet. Bij auto's dient de handrem niet om het rijdende voertuig stil te zetten, maar om te parkeren.

Hoedenplank / Plage arrière

 Achter de autostoelen in een auto bevindt zich de hoedenplank. Vroeger werden hier de hoeden van de bestuurder en passagiers opgeborgen. Nu wordt hij gebruikt om de spullen in de kofferbak af te schermen.

Homokineet / Joint de CV

Het bewegelijke uiteinde van de aandrijfas noemt men de homokineet. Deze maakt het mogelijk om een draaibeweging een hoek om te laten gaan.

Hoofdremcilinder / Maitre cylindre de frein

De hoofdremcilinder is het centrale element van het remsysteem. Het zet de kracht op het rempedaal om in hydraulische druk die het hele systeem in werking zet. In de cilinder is voornamelijk remvloeistof actief, waarvan de werking niet gecomprimeerd wordt door externe krachten.

Hoofdsteun / Appui-tête

Een hoofdsteun dient ervoor om het hoofd en de nek te beschermen bij een kop-staart botsing. De hoofdsteun voorkomt bij zo'n botsing dat het hoofd naar achteren klapt.

I

Injector / Injecteur

Injectoren spuiten opeenvolgend een kleine hoeveelheid benzine in, die genoeg is voor een enkele verbranding. De injector is een kraantje, dat wordt opengezet wanneer er benzine moet worden ingespoten. Zonder brandstofinjector of inspuitventiel heb je geen verbrandingsmotor. De moderne injectie motor kan niet zonder.

Instrumentenbord / Paneaux d

In een instrumentenbord zitten meters en controlelampjes, zoals een kilometerteller, brandstofmeter, snelheidsmeter, toerenteller en temperatuurmeter.

Intercooler

De interkoeler zorgt ervoor dat de binnenkomende lucht die door de turbo wordt opgewarmd, weer afkoelt, zo zijn de luchtdeeltjes kleiner waardoor er meer lucht in de cilinder kan komen. Dit is goed voor een optimale verbranding en dus voor het vermogen.

K

Kachelmotor / Moteur de chauffage

Een kachelmotor zorgt ervoor dat er lucht het interieur ingeblazen wordt. Deze lucht wordt aan de zijkant van de kachelmotor aangevoerd en vervolgens door de radiator of airconditioning geblazen. De kachelmotor werkt op elektriciteit. Er is twaalf volt nodig om de kachel op maximale stand te kunnen laten draaien, vaak stand vier. Hoe lager de kachelstand, hoe lager het voltage op de kachelmotor wordt en hoe langzamer de motor zal bewegen. Dit wordt geregeld door een voorschakelmotor.

Katalysator / Catalyseur

Een katalysator bevindt zich in het uitlaatsysteem van uw auto, meestal vlak na de motor. Deze zet schadelijke uitlaatgassen om in minder schadelijke gassen. Lang niet alle gassen die vrijkomen bij de verbranding zijn toxisch. Slechts sommige van deze uitlaatgassen kunnen giftig of schadelijk zijn voor het milieu. Toch is het belangrijk dat deze gereduceerd worden. Door een chemisch proces dat plaatsvindt binnenin de katalysator worden deze stoffen omgezet in minder vervuilende stoffen. Edelmetalen binnenin zorgen voor dit chemisch proces.

Kleppendeksel

De afdekking voor de bovenzijde van de cilinderkop is een kleppendeksel. Bij de cilinderkop liggen een tuimelaaras, de kleppen en soms tuimelaars en bovenliggende nokkenassen. Het kleppendeksel houdt de olie in de motor vrijwaart de cilinderkop van vervuiling door stof en vocht van buitenaf.

Klok

Een klok

Klokveer

De klokveer is onderdeel van de airbag systeem. Het houdt de verbinding op de airbag tijdens het draaien van het stuurwiel. Een klokveer, ook wel airbag-lint genoemd, moet men voorstellen als een lang opgerold lint in een doosje. Het doosje bestaat uit twee helften ten opzichte van elkaar en elk verbonden met een uiteinde van het lint. Over het lint lopen sporen waar de signalen doorgaan, zo wordt een goede verbinding verzekerd en kan er toch gestuurd worden.

Knieairbag

De knie-airbag beschermt de knieën bij een frontale aanrijding. Doordat de knieën bij een ongeluk een hevige klap tegen het dashboard kunnen maken, lopen veel mensen letsel op. Met de stevige luchtkussens wordt dat zoveel mogelijk voorkomen.

Kofferdeksel / Coffre

Een kofferbak wordt afgesloten door een kofferdeksel. Het deksel kan door middel van veren geopend worden. Soms zit er een derde remlicht bij een kofferdeksel ingebouwd.

Koplamp / Phare

Koplamp / Phare

Een koplamp bevindt zich aan de voorzijde van de auto. Het is een lamp die in of op een voertuig is gemonteerd.  Een reflector vormt het licht van de lichtbron tot een bundel die de weg voor het voertuig verlicht. Bij dimlicht is de bundel omlaag gericht zo wordt de tegenligger niet verblind. Koplampen zijn er in alle verschillende vormen en kleuren. Zo kunt u uw wagen een persoonlijke stijl geven. Tegenwoordig wordt vaak led verlichting toegepast. De led dagrijverlichting kan geïntegreerd zijn met de koplampen, maar kan zich ook afgescheiden bevinden onder de koplampen.

Koppelingsplaat / Disque d'embrayage

De koppelingsplaat is een ronde schijf met aan beide kanten een soort beweegbaar voeringsmateriaal. Hij is verbonden met de versnellingsbak en zit onder grote druk vast tussen het vliegwiel en de drukgroep. In het midden van deze groep zitten kleine hefbomen. Deze zorgen ervoor dat de verbinding zowel gemaakt als verbroken wordt waardoor schakelen mogelijk is.

Koppelingsset

Een koppelingsset bestaat uit een koppelingsplaat, een drukgroep en een druklager. Zodra u uw koppelingspedaal indrukt, wordt door middel van een kabel of een hydraulische druk het druklager tegen de drukgroep aangedrukt. Als het gaat om een hydraulische koppeling dan heeft men een hoofdkoppelingscilinder en hulpkoppelingscilinder. De drukgroep zorgt ervoor dat de koppelingsplaat vrij komt van het vliegwiel en drukgroep. Zo kan de motor vrij lopen tegen over de versnellingsbak.

Koppelomvormer / Convertisseur de couple

Een koppelomvormer wordt vaak toegepast in plaats van een mechanische koppeling. Het is een koppeling die werkt op basis van vloeistof en wordt bijvoorbeeld bij auto’s met een automatische versnellingsbak gebruikt.

Krik / Cric

Met een krik kun je zware dingen optillen. De meest bekende toepassing is het optillen van een auto om een wiel te vervangen.

Krukas / Vilebrequin

Een krukas is een as met één of meer krukken (excentrisch geplaatste assen), die een draaiende beweging omzet in een op en neer gaande beweging, of omgekeerd.

Krukaspoelie

Op de krukas zit een grote zware poelie die ook wel trillingsdemper wordt genoemd. Normaliter is het een rubber-metaalonderdeel dat bedoeld was om de torsietrillingen van de krukas op te vangen.

L

Lichtschakelaar

Met een lichtschakelaar kunnen autolampen aan of uit worden gezet. Er zijn drie mogelijkheden: de lampen kunnen uit, op stadslicht of op normaal licht worden gezet.

Luchtweger / Luchtmassameter / Debitmaitre d

Een luchtmassameter is bedoeld om de hoeveelheid aangezogen lucht te meten. Deze lucht zal daarna terechtkomen in de verbrandingskamer(s). Deze meting wordt doorgegeven aan de motormanagement computer (ECU) die zal zorgen voor een optimale verbranding.

M

Massavliegwiel / Volant d

Tijdens het rondgaan in een viercilinder motor van de krukas, komen op diverse tijden de vier cilinders tot ontbranding en wordt er via de zuiger aan de krukas een “slinger” gegeven. De krukas draait hard-zacht-hard-zacht, overdreven gezegd. De massa van het vliegwiel vangt deze hard-zacht snelheid van de krukas op en maakt er een constante draaiing/snelheid van.

Mistachterlicht

Om de marge van zichtvermogen te verhogen worden mistlampen gebruikt voor de verlichting van bestrating. Dit wordt toegepast bij het rijden onder omstandigheden van slecht zicht zoals regen, sneeuwstorm, mist of stof.

Mistlamp / Phare antibrouillard

Een mistlamp wordt laag aan het voertuig aangebracht en is een lamp met een brede lichtbundel. De mistlamp wordt gebruikt voor een beter zicht tijdens slechte weersomstandigheden zoals neerslag of mist.

Motor / Moteur

De automotoren van tegenwoordig lopen op diesel, gas (LPG), benzine of elektriciteit. De elektrische auto is erg in opmars, maar benzine blijft op dit moment de meest gebruikte brandstof. Toch worden er ook veel auto’s met een dieselmotor of elektrische motor verkocht. Het is daarom niet vreemd dat er steeds meer automerken komen met een goede diesel voor hun modellen. Langzamerhand wordt benzine verdrongen door hybride auto’s, modernere diesels  en elektrische auto’s.

Motorkap / Capot moteur

Motorkap / Capot moteur

Met een motorkap kan onder andere lawaai worden beperkt. Aan de binnenkant van de motorkap zijn speciale systemen aangebracht die hinderlijke geluiden en vibraties binnen houden. Op die manier worden auto’s aanzienlijk stiller.

Motorsteun

Een motorblok staat of hangt in de rubberen gedeeltes van de motorsteunen. In deze steunen heeft de motor enige speling; deze kan hierin iets bewegen. Dit is nodig om grote motorkrachten op te vangen als gevolg van het stationair draaien en het bewegen bij accelereren / decelereren en om trillingen te dempen.

N

Navigatie / Navigation

Een navigatiesysteem wordt ook wel routenavigatiesysteem genoemd. Dit apparaat geeft met stem of visueel instructies aan de chauffeur over de te volgen route. Het navigatiesysteem maakt hierbij gebruik van een satellietverbinding om te bepalen welke route het snelst is en om de huidige plaats te bepalen (GPS).

Nokkenas / Arbre à cames

Een nokkenas is een as voorzien van excentrieken. Deze zetten de draaiende beweging van de as om in een op en neer gaande beweging.

O

Oliekoeler / Radiateur d

Met een oliekoeler kun je de temperatuur van de motorolie constant houden. Het is van belang dat motorolie tussen de 82 en 93°C blijft. Als de olie warmer wordt dan 93°C, smeert en koelt deze niet meer.

P

Portier

Een portier is een autodeur. Het is het onderdeel van een auto waardoor men in en uit de auto kan stappen. Wanneer men via het kofferdeksel van de kofferbak in de auto kan komen wordt deze vaak ook als deur geteld.

Portierslot / Serrure

Om portieren te kunnen openen en sluiten zijn er portiersloten in de portieren bevestigd. Ze dienen tevens voor de veiligheid, zo kan bij een ongeval het portier niet zomaar open springen.

R

Raammechanisme / Lève-vitres

Met het raammechanisme kan een raam in het portier worden verhoogd en verlaagd. Moderne auto’s zijn voorzien van elektrische ramen die met behulp van een elektrisch raammechanisme bediend kunnen worden,  dit in tegenstelling tot de oudere modellen.

Radiateur / Radiator

De radiateur ofwel de radiator in de volksmond, zorgt ervoor dat de koelvloeistof van een verbrandingsmotor wordt gekoeld. Deze afkoeling is noodzakelijk omdat de motor niet zou gaan verhitten. De warme koelvloeistof pompt men via de bovenzijde van de radiateur naar onderen. Daarbij loopt de koelvloeistof door kleine pijpjes waartussen de lucht waait. Dit is meestal rijwind maar indien uw voertuig stil staat wordt de lucht door een ventilator aangezogen. De koelvloeistof stroom vervolgens weer door het motorblok langs de cilinders om dan tenslotte weer bij de radiateur uit te komen. De radiateur is met verschillende slangen met het motorblok verbonden. De thermostaat zorgt ervoor dat er een opening ontstaat naar de radiateur toe. Het expansievat zorgt ervoor dat de druk opgevangen kan worden. Ook de kachelradiateur zorgt voor warmte afgifte.

Reflectorplaat

Een reflectorplaat

Regensensor

De regensensor stelt vast of het regent en hoeveel regen er valt. De regensensor left de toestand van zijn directe omgeving vast en onderneemt actie als dat nodig is.

Remdrukverdeler / Remkrachtverdeler

Een remdrukverdeler bepaalt hoeveel remkracht er naar de voorste remmen gaat en hoeveel naar de achterste. Hij wordt ook wel remkrachtverdeler genoemd, tevens bekend als EBD (electronic brakeforce distribution),

Remklauw / Mâchoire de freins

De remklauw, ook wel ramtang genoemd drukt de remblokken door een hydraulische druk tegen de remschijf aan. De remblok zit op zijn beurt weer gemonteerd in een remzadel, waar de remklauw meestal op vast gebout zit. De oudere versies hebben 2 of meerdere zuigers. Tegenwoordig zie steeds vaker remklauwen met één zuiger en één schuifmechanisme. Hier praat men over een zwevende klauw.

Remtrommel / Tambour de freins

In de remtrommel bevinden zich remblokken en vele andere componenten. Het is een fundamenteel component van het remsysteem. Wanneer het rempedaal ingedrukt wordt, drukken Pads tegen het binnen-oppervlak van de trommel 

Reservewiel

Een reservewiel, of reserveband, is een extra wiel met autoband. Een lekke band kan gemakkelijk gewisseld worden met het reservewiel.

Roetfilter / Filtre de suie

Roetfilters worden gebruikt om de roetdeeltjes die ontstaan bij de verbranding van dieselbrandstof te verminderen. Roetdeeltjes zijn namelijk niet alleen schadelijk voor het milieu, maar ook voor mensen.

Rolgordijn

Een rolgordijn wordt gebruikt voor verduistering en om felle zon te weren.

Ruitenwisser / Ruitenveger / Essuie-glaces

Het wisserblad bestaat meestal uit 2 onderdelen. Je hebt de rubberen strip en het frame waarop deze is gemonteerd. Het is belangrijk dat deze twee onderdelen perfect afgestemd zijn op elkaar. Want een loszittende rubber kan ervoor zorgen dat de ruit van de wagen niet goed afgewist wordt. Dat kan resulteren in strepen op de ruit en bijgevolg in een verminderd zicht. Verder heb je dus ook nog de ruitenwisser arm waarop het wisserblad is vast geklikt. Hier is het belangrijk dat de arm stevig genoeg is om ook tegen hoge snelheden een optimaal resultaat te blijven leveren.

Ruitenwissermotor / Moteur essuie glace

De ruitenwissermotor is een elektromotor die de ruitenwissers aandrijven en zorgt ervoor dat de ruitenwisser in alle omstandigheden in beweging blijft. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen de rotatiemotor en de lineaire motor.

S

Schakelaar

Mitsubishi auto's maken gebruik van diverse schakelaars. Bij Autobedrijf Eric de Kort (EDK) hebben wij deze veelal op voorraad liggen.

Schokdemper / Amortisseur

Een schokdemper, of amortisseur is een apparaat dat onder meer in de wielophanging van een voertuig zit om de werking van de vering te dempen. De schokdemper of schokbreker is een van de belangrijkste onderdelen van het onderstel. Zonder geschikte dempers wordt rijden nogal gevaarlijk en/of onaangenaam.

Schroefveer / Axe de ressort

Schroefveren komen het meest voor. In weze is een schroefveer een zware stang die rond een denkbeeldige as gedraaid is. Om de beweging van de wielen te absorberen trekken schroefveren samen en rekken uit.

Schuifdak / Toit ouvrant

Sommige Mitsubishi types komen met een schuifdak. Een schuifdak bij uw auto inbouwen is ook mogelijk. Een schuifdak geeft namelijk frisse lucht, extra licht en een aerodynamisch gevoel. Autobedrijf Eric de Kort (EDK) heeft schuifdaken op voorraad.

Schuifdeur

Een schuifdeur bevindt zich aan de zijkant van de auto. Door een schuifdeur of schuifportier kan men in en uit de auto stappen. 

Schuifruit

Een schuifruit

Sensor

Om slim te kunnen reageren op verschillende toestanden gebruiken Mitsubishi wagens tegenwoordig allerlei verschillende sensoren die in deze situaties kunnen meten. Bij Autobedrijf Eric de Kort (EDK) hebben wij al deze sensoren liggen.

Sideairbag / Zijairbag

Inmiddels behoren zij-airbags tot de standaarduitrusting van auto’s. Binnen 10 tot 40 milliseconden worden bij een aanrijding de airbags opgeblazen en voorkomen zo dat de inzittenden tegen harde auto-onderdelen botsen.

Sideskirt / Jupe latérale

Sideskirts zijn spoilers voor de zijkant van een auto. Ze beschermen tegen vuil en opspattend gesteente en kunnen de aerodynamica verbeteren. Daarnaast laten ze een auto er sportiever uitzien.

Sloten / Serrure

Een auto beschikt over verschillende sloten: voor portieren, dashboard, bagageklepcontact en airbag. Het aantal sloten per auto wordt steeds minder, maar veel modellen zijn in de basisuitvoering nog steeds uitgevoerd met een slot in het contact en het linker voorportier.

Slotplaat

Een slotplaat

Spoiler / Jupe

Met een spoiler wordt de grip en wegligging van een auto verbeterd. Een spoiler verstoort de luchtstroming. De auto kan met deze stroming een negatieve lift genereren, ook wel downforce genoemd. Dit komt de wegligging van de auto ten goede.

SRS

SRS staat voor Supplemental Restraint System en is een airbag systeem. Het is een toevoeging op de gordels en helpt de passagiers te beschermen bij een botsing. Bij een botsing wordt door de schok de luchtzak automatisch opgeblazen, waardoor de inzittende beschermd wordt tegen letsel.

Stadslicht / Feu de position

Stadslicht wordt vaak gebruikt bij het parkeren om een voertuig en de omgeving te verlichten. Het wordt daarom ook wel parkeerlicht genoemd. Naast het stadslicht moet altijd andere verlichting branden, tenzij op dat moment geen enkele verlichting verplicht is.

Stappenmotor

Een stappenmotor is een synchrone elektromotor zonder borstels, waarvan de hoekverdraaiing nauwkeurig te beheersen is, bijvoorbeeld in stappen van 1,8 graden. De stator is opgebouwd uit elektromagneten en de rotor bevat permanente magneten.

Startmotor / Démarreur

Een startmotor is in de regel een elektromotor die ervoor dient om een verbrandingsmotor te starten. Na het inschakelen zorgt de startmotor dat de verbrandingsmotor genoeg omwentelingen maakt om aan te kunnen slaan.

Steekas / Cardan

Een steekas draag stroom over van de achterste differentieel versnellingsbak naar de wielen. In de stalen kop-behuizingen die loopt van het differentieel aan elk van de achterwielen worden steekassen ingewerkt.

Stoel / Siège

De meeste stoelen in de auto worden gemaakt van goedkoop maar duurzaam materiaal zodat deze lang gebruikt kunnen worden. Ze worden vaak van polyester gemaakt.

Stroomverdeler / Delco / Distributeur d' allumage

Een stroomverdeler of delco maakt deel uit van het ontstekingssysteem van een conventionele benzinemotor. De stroomverdeler leidt de hoge vonkspanning naar de bougies in de juiste volgorde en bestaat uit een metalen behuizing met twee voor de verdeling relevante onderdelen: de rotor en de verdelerkap.

Stuurbekrachtigingspomp / Pompe de direction assistée

Met een stuurbekrachtigingspomp hoeft u minder kracht te zetten tijdens het sturen. De stuurbekrachtigingspomp maakt onderdeel uit van het ophangingsysteem van een voertuig. Een stuurbekrachtigingspomp is een hydraulische pomp met kleppen die open en dicht kunnen om de stuurbekrachtingsvloeistof door te laten. Een stuurbekrachtigingssysteem bestaat uit: De stuurbekrachtigingspomp, cilinder, regelklep, slangen en het vloeistofreservoir

Stuurhuis / Crémaillère de direction

Het stuurhuis zorgt ervoor dat de sturing van de bestuurder wordt verbonden met de wielen. Het stuurhuis is een metalen huis waarin de overbrenging zit die de draaiende beweging van de stuuras omzet in een sturende beweging.

Stuurkolom

Een stuurkolom zorgt ervoor dat stuurbewegingen onder een bepaalde hoek worden overgebracht naar de stuuras. Door de verstelhendel te ontgrendelen kan de hele stuurkolom naar beneden en naar boven worden bewogen, worden uitgetrokken en ingeduwd . Een elektrische stuurkolom vervangt in feite de hydraulische stuurbekrachtiging. Deze wordt hier vervangen door een elektromotor die helpt met sturen. Op het stuurhuis zit een sensor. Bij de geringste beweging zendt deze sensor de informatie door naar de module in de stuurkolom. Deze kan op basis van gereden snelheid en stuuruitslag bepalen welke kant de motor moet draaien en met welke kracht.

Subframe

Het subframe is een belangrijk onderdeel van het onderstel van uw auto. Letterlijk de gehele voorkant van de auto hangt er aan. Ten eerste rust het motorblok en versnellingsbak op het subframe. Aan de zijkanten zitten de draagarmen er aan vast. Vaak vindt je er ook het stuurhuis. Ook geeft het de voorzijde van de auto meer stabiliteit.

T

Trekhaak / Attache remorque

Een trekhaak is een metalen haak achter een voertuig waarmee een aanhangwagen kan worden getrokken. Voor elke trekhaak geldt een maximale gewichtsbelasting, een juiste gewichtsverdeling van het getrokken voertuig speelt hierin een beslissende rol. Vaak is er de keuze tussen een vaste trekhaak of een afneembare trekhaak.

Turbo

turbo

Turbo

Tussenbak / Cas- boite de transfert

Een tussenbak brengt de kracht van de motor en versnellingsbak over op de voor- en achteras door middel van aandrijfassen. De tussenbak geeft de mogelijkheid om tussen 2WD (Tweewielaandrijving) en 4WD (Vierwielaandrijving) te kiezen bij een 4x4, in plaats van alleen de 2WD zoals bij een normale auto. 

U

Uitlaat / Échappement

Door de uitlaat worden de uitlaatgassen afgevoerd. De uitlaat is een onderdeel van de verbrandingsmotor.

Uitlaatspruitstuk / Collecteur d

De uitlaatgassen van verschillende cilinders komen in het uitlaatspruitstuk samen en gaan daarna door naar de katalysator en de uitlaatpijp.

V

Veiligheidsgordel / Veiligheidsriem / Ceinture de sécurité

Een veiligheidsgordel voor in een auto wordt ook wel een autogordel of veiligheidsriem genoemd. Een veiligheidsgordel is bedoeld om inzittenden van een voertuig te beschermen bij een ongeval. Veiligheidsgordels in auto's zijn in veel landen verplicht.

Versnellingsbak / Boîte de vitesses

Versnellingsbak / Boîte de vitesses

Een versnellingsbak of boite wordt toegepast om het vermogen van de verbrandingsmotor op een efficiënte manier naar de wielen over te brengen.

Versnellingspook / Le levier de vitesses

Met een versnellingspook of schakelpook wordt de versnellingsbak van een voertuig bediend. Door de pook in een stand te zetten wordt voor een bepaalde overbrenging gekozen. Het veranderen van de stand van de pook wordt 'schakelen' genoemd.

Verstuiver / Injecteur

Met een verstuiver kan van een vloeistof een nevel gemaakt worden.

Vliegwiel / Volant moteur

Een vliegwiel is een wielvormig onderdeel van zwaar materiaal, gemonteerd op de krukas. Hierop is de koppeling gemonteerd. Een vliegwiel helpt mee om de motor van de auto soepel te laten ronddraaien. Naast een regelmatig draaiende motor voorkomt een vliegwiel mechanische slijtage aan de koppeling, versnellingsbak, aandrijfassen en wielen. Verder is het vliegwiel ook de drager van de starterkrans. Dit is een tandwiel vastgezet op het vliegwiel waarop de tandwiel van de startmotor de motor van de auto kan rond laten draaien.

Vooras / Essieu

Een vooras bestaat uit twee aandrijflijnen, wielnaven, de draagarmen en stabilisatoren. Er kunnen meerdere draagarmen worden gebruikt, afhankelijk van het type voertuig. De vooras rijdt de wielen en leidt daarnaast de besturing van het voertuig.

Voorbumper / Pare-chocs

Voorbumper / Pare-chocs

Een voorbumper wordt voor op een auto gemonteerd. Bij een kleine aanrijding kan de bumper de klap opvangen en daarmee de constructie van de auto te beschermen.

Voorfront / Face avant

Een voorfront

Voorpijp / Échappement

De voorpijp voert de gassen af naar het volgende deel in de uitlaat namelijk een katalysator of tussendemper. In veel gevallen worden ook de gassen vanuit 2 uitgangen op het uitlaatspruitstuk samengevoegd naar 1 uitgang. Vaak is er een flexibel stuk in gemonteerd welke de motortrillingen en het kantelen van de motor opvangt. 

Voorpoot / Ressort

Op de vooras in moderne auto's worden vaak veerpoten toegepast. Dit is een tamelijk eenvoudige, makkelijk te produceren en lichte type wielophanging. Hierin is de veer om de schokdemper gemonteerd en de veerpoot als geheel is daarbij de bovenste draagarm.

Voorportier / Porte avant

Een voorportier is de autodeur aan de voorkant van de auto; voor de achterportieren. Hierdoor kan men in en uit de auto stappen. 

Voorruit / Pare-brise

Een voorruit is gemaakt van gelaagd glas. Hierbij worden twee ruiten op elkaar geplakt met daartussen een laag polyvinylbutyral (PVB). Dit gelaagde glas scheurt bij breuk. Als een sterretje door steenslag 2,6 cm of kleiner is, kan het gerepareerd worden met kunsthars.

Voorscherm

Een voorscherm

Voorspatbord / Garde-boue aile

Een integraal onderdeel van de auto bescherming is het spatbord. Een spatbord houdt de auto schoon en het beschermt tegen modder en water. De naam zegt het al; bescherming tegen alles wat tegen de auto spat. Ook kan een spatbord helpen bij het afvoeren van water naar het wegdek, wanneer er water door de banden is opgevangen.

Vrijloopnaaf

Vrijloopnaven komen voor op niet permanent 4×4 aangedreven auto’s. Een vrijloopnaaf is een verbinding tussen het voorwiel en de complete aandrijflijn die in de vooras gemonteerd zit.

Vulpijp / Tuyau de remplissage

Een vulpijp

W

Wastegate

Een wastegate is een klep in de uitlaat van een motor met turbolader. Deze klep voorkomt dat de turbo te veel druk opbouwt als de motor zwaarder belast wordt of hoger in toeren komt en overbrugt de turbolader.

Waterpomp / Pompe à eau

Een waterpomp pompt koelvloeistof uit de motor de radiateur in. De vloeistof wordt hier afgekoeld door de rijwind. Daarna pompt de waterpomp de gekoelde koelvloeistof terug de motor in.

Wieldop

Een wieldop is een kunststoffen of metalen schijf die vooral voor het zicht op een een wiel dan wel velg van een auto gemonteerd wordt. Een wieldop zorgt er namelijk voor dat de bouten waarmee het wiel aan de as gemonteerd zit, voor het oog zijn onttrokken.

Wiellager

Wiellagers zijn een constructie die zowel de voor- als de achterwielen draaiende houdt. Dit zorgt er voor dat verschillende delen van de genoemde constructie, ten opzichte van elkaar, beter kunnen bewegen. Dit gebeurt door middel van het verlagen van de wrijving, welke doorgaans roterende of lineaire bewegingen maakt.

Winterband

Bij een winterband wordt een zachtere rubbersoort gebruikt dan bij een doorsnee gebruiksband (zomerband). Dit winterband is bedoeld voor rijden bij lagere temperaturen (onder 7°C).

X

Xenon trafo

Een xenon trafo

Z

Zelfdenker

Een zelfdenker

Zijruit

Een zijruit bevindt zich aan de zijkant van de auto. De ruit is vaak gemaakt van gelaagd glas. Dit bestaat uit twee op elkaar geplakte ruiten met daartussen een laag polyvinylbutyral (PVB). Dergelijk glas scheurt bij een breuk. Als bijvoorbeeld steenslag een sterretje van niet groter dan 2,6 cm heeft veroorzaakt kan dit gerepareerd worden met kunsthars.

Zijspiegel

Een zijspiegel wordt ook wel buitenspiegel genoemd. Wanneer het zicht door de binnenspiegel wordt belemmerd zijn zijspiegels functioneel. Ze worden ook gebruikt om de situatie langs de flanken van de auto te kunnen inschatten.

Zonneklep

Een zonneklep wordt ook wel zonnekap genoemd, Een zonneklep helpt tegen vermoeidheid en voorkomt verblinding.

Zuiger

Een zuiger (ook wel piston genoemd) is een onderdeel van een zuigermachine, dat in een cilinder heen en weer kan bewegen. De zuigers maken op- en neergaande bewegingen in de cilinder. De cilinder zit vast in het motorblok en beweegt niet. De zuiger beweegt constant van het onderste dode punt naar het bovenste dode punt in de cilinder. Aan de bovenkant van de zuiger (wat zuigerbodem wordt genoemd) vindt de verbranding plaats.