Voor uw aanvraag van de gewenste wisselstukken voor uw Mitsubishi Galant kunt u bijgaand formulier invullen.
Voor meer informatie kunt u ook langskomen of contact opnemen met Autobedrijf Eric de Kort!
De naam Mitsubishi Galant is afgeleid van de Franse woorden gallan en valiant, dat betekent zoiets als riddelijk. In de loop van de tijd is de Galant van een compacte auto naar een middenklasser ge-evolueerd. Bij Diamond-Star Motors, een voormalige joint venture met Chrysler, werd dit model vanaf 1993 ook buiten Japan geproduceerd.
Galant I
Eind 1969 werd de eerste generatie Galant, toen nog Colt Galant genoemd, geïntroduceerd. Vanwege de aerodynamische invloeden in het ontwerp werd de nieuwe auto Dynawedge bijgenaamd. Initieel was enkel een vierdeurssedan beschikbaar. In 1970 kwam daar een tweedeurshardtop bij.
Type | Galant I |
Productiejaren | 1969-1973 |
Koetswerkstijl | 2-deur sedan 4-deur sedan |
Afmetingen (LxBxH) | 4,08 x 1,56 x 1,37 m |
Wielbasis | 2420mm |
Galant II
De Galant werd in 1973 opnieuw getekend. Deze tweede generatie werd breder geëxporteerd en werd in Europa verkocht als de Mitsubishi Colt Galant en kwam opnieuw op de Amerikaanse markt onder het Dodge-embleem.
Type | Galant II |
Productiejaren | 1973-1975 |
Koetswerkstijl | 2-deur coupé 4-deur sedan |
Galant III
In 1976 kwam er weer een vernieuwde Galant uit die Galant Sigma heette. Naast de sedan was er nu ook een stationwagen beschikbaar. Op veel exportmarkten werd de auto gewoon Galant genoemd.
Type | Galant III |
Productiejaren | 1976-1980 |
Koetswerkstijl | 4-deur sedan 5-deur stationwagen |
Galant IV
In 1980 kwam de vierde Galant uit met twee nieuwe motoren, waarvan de Astron 230 de eerste turbodiesel in een Japanse passagiersauto is.
Type | Galant IV |
Productiejaren | 1980-1987 |
Koetswerkstijl | 4-deur sedan 5-deur stationwagen |
Galant V
In 1983 werd de vijfde Galant gelanceerd. Deze Galant bracht onder andere de introductie van de voorwielaandrijving. De wegligging werd daarmee verbeterd, er was meer interieurruimte en het verbruik was lager. Deze Galant had een voor de jaren 1980 ongebruikelijke stijl, net als bijvoorbeeld de Renault 21 had.
Type | Galant V |
Productiejaren | 1983-1990 |
Koetswerkstijl | 4-deur sedan |
Galant VI
De zesde Mitsubishi Galant verscheen in 1987. De lijnen van dit nieuwe model waren ronder dan de voorgangers. In Japan sloeg de auto direct aan en werd al in het eerste jaar “Auto van het jaar”. De vijfdeurs hatchback variant van de Galant verscheen onder de naam Eterna in Europa.
Type | Galant VI |
Productiejaren | 1987-1993 |
Koetswerkstijl | 4-deur sedan 5-deur hatchback |
Afmetingen (LxBxH) | 4,67 x 1,695 x 1,36 m |
Wielbasis | 2600 mm |
Galant VII
In 1992 verscheen de zevende Galant met verbeteringen in de vierwielaandrijving die de auto stiller en beter deden presteren en een verbeterde aerodynamica. De wegligging werd bovendien sterk verbeterd door een geavanceerde multilink wielophanging.
Type | Galant VII |
Productiejaren | 1992-1998 |
Koetswerkstijl | 4-deur sedan 5-deur hatchback |
Afmetingen (LxBxH) | 4,625 x 1,73 x 1,395 m |
Wielbasis | 2635 mm |
Galant VIII
De achtste generatie van de Galant werd in 1996 geïntroduceerd met eveneens een stationwagen en zonder de hatchback. Tot 2006 zou deze Galant in Europa op de markt blijven. Door de prestaties van de motor en het hoge brandstofverbruik bleef deze ver achter op de concurrentie. De verkoop van deze Galant bereikte in de zakelijke markt een dieptepunt.
Type | Galant VIII |
Productiejaren | 1996-2006 |
Koetswerkstijl | 4-deur sedan 5-deur stationwagen |
Afmetingen (LxBxH) | 4,66 x 1,74 x 1,41 m |
Wielbasis | 2635 mm |
Galant IX
In 2004 verscheen uiteindelijk de negende generatie Galant, die enkel als sedan bestaat en groter en zwaarder werd.
Type | Galant IX |
Productiejaren | 2004- |
Koetswerkstijl | 4-deur sedan |
Afmetingen (LxBxH) | 4,835 x 1,84 x 1,47 m |
Wielbasis | 2750 mm |